Anglia – relacja Erasmus+

Take the bull by the horns – pomyślałam, kiedy dwa lata temu zostałam zaproszona do udziału w projekcie „ Daleko poza granice. W stronę edukacji bilingualnej” realizowanego w naszej szkole specjalnie dla naszych uczniów, którzy podjęli naukę w gimnazjum dwujęzycznym. Była to dla mnie bardzo trudna decyzja, ponieważ zdawałam sobie sprawę, że moje kompetencje językowe mogły przyprawić o ból głowy każdego nauczyciela. Dlatego w tym miejscu pragnę podziękować panu Rafałowi Żurkowskiemu i naszemu Native speakerowi Markowi Fordham za wyrozumiałość, wsparcie nie tylko językowe oraz za zaplanowanie mojej nauki.

Nie obyło się bez wyrzeczeń:

– dalej pochłaniałam książki tylko, że teraz  wyłącznie w języku angielskim,

– zamiast moich treningów biegowych 6-10 lekcji angielskiego tygodniowo,

– jeśli znalazłam czas na rozrywkę to oczywiście tylko w języku angielskim.

Były również miłe chwile, szczególnie te spędzone w Richard Language College, gdzie w ramach projektu uczestniczyłam w dwóch kursach. Pierwszy „ Erasmus Plus Intensive General English Course” – pozwolił mi na zweryfikowanie i ocenę moich kompetencji językowych, a także na określenie moich najsłabszych stron i ukierunkowanie mojej dalszej pracy. Drugi kurs „Job Shadowing”, który również odbywał się w Bournemouth umożliwił mi bardzo dobre przygotowanie się do egzaminu IELTS, który razem z innymi nauczycielami naszej szkoły zdaliśmy w kwietniu 2016 r. Jednocześnie, był to najbardziej owocny okres projektu, w którym występowałam w podwójnej roli : nauczyciela i ucznia Bishop Winchester Academy. Przez tydzień, o 8 rano, razem z grupą młodzieży w pięknych bordowych mundurkach oczekiwałam na otwarcie bramy wsłuchując się w rozmowy dotyczące życia szkolnego. Codziennie miałam przyjemność obserwacji zajęć w departamencie Science. Lekcje zgrupowane w blokach 1,5 godzinnych odbywały się głównie w laboratoriach przedmiotowych. Nie bez zazdrości przyglądałam się wyposażeniu pracowni oraz pracy pracownika technicznego, który przygotowuje niezbędne wyposażenie i preparaty do każdej lekcji. Pobyt w tej szkole dał mi również okazję do porównania systemów edukacyjnych w Polsce i Anglii, a także po rozmowie z uczniami pochodzącymi z naszego kraju pomógł mi zrozumieć problemy, które mogę napotkać ucząc w klasach dwujęzycznych.

A jak uczyć? Wiele wskazówek uzyskałam na kursie językowym „ Fluency and Language Development for Educational Staff” na Malcie, gdzie  w gronie nauczycieli języka angielskiego poznawałam dla mnie nową gałęź metodyki nauczania lingwistycznego. Program kulturowy szkoły umożliwił mi na uczestniczenie niemalże codziennie w wycieczkach – była to nie tylko okazja do poznania zwyczajów, kultury i przyrody tego kraju ale również doskonały sposób na nieformalną naukę języka.

Na zakończenie pragnę wyrazić swoje podziękowanie dla naszego szkolnego koordynatora P. Marioli Plewni :

All the hours of hard work have really paid off on your current project. You have done a great job as team leader, and I really appreciate the extra effort you’ve put into it.

 

dscf7976 dscf8009

 

Bożena Kurzeja

Scroll to Top
Skip to content