ERASMUS – We did it!

Za nami polska odsłona programu Erasmus+. W ramach realizacji projektu „Sport as a mean to foster healthy behaviours and allowing equal opportunities” przez cały tydzień od 5 do 11 marca gościliśmy grupy uczniów i nauczycieli z 5 krajów europejskich: Hiszpanii, Portugalii, Włoch, Walii i Litwy. Pierwszą połowę tego czasu spędziliśmy w hotelu BEL-AMI w Zakopanem, przez trzy ostatnie dni gospodarzami zagranicznych gości były rodziny naszych uczniów. Wszelkie projektowe zajęcia podporządkowane były nadrzędnemu tematowi, którym dla tej części projektu było hasło „Sport against racism and xenophobia”. Oto, jak w szczegółach przedstawiał się program zrealizowanych w naszym kraju „learning activities”:

Niedziela, 5 III
• przylot grup do Polski (Pyrzowice, Balice), przejazd do Zakopanego, zakwaterowanie w hotelu, przywitanie i oficjalne rozpoczęcie „learning activities”;
• gry i zabawy integracyjne (ice breaking);

Poniedziałek, 6 III
• gry i zabawy integracyjne (ice breaking);
• ZAJĘCIA PROJEKTOWE (podchody): Młodzież została podzielona na grupy, poszczególnym jej członkom „przydzielone” zostały konkretne dysfunkcje dające namiastkę wykluczenia (np. zawiązanie oczu, stopery w uszach, ręce przywiązane do tułowia, zakaz odzywania się, zakaz używania nóg itp.). Wspierając się nawzajem i współpracując, uczniowie wykonywali zadania na stanowiskach i w konsekwencji zbierali fotografie przedstawiające przykłady rasizmu i wykluczenia w historii XX wieku (np. olimpiada w Berlinie, kadr z filmu „Django” Quentina Tarantino, przemówienie Martina Luthera Kinga, kadr z filmu „Triumf woli” Leni Riefenstahl, banan rzucony w czarnoskórego piłkarza, rasistowska reklama klubu fitness, RPA 1995). Potem ich zadaniem było znaleźć w Internecie informacje na jeden z tematów ukazanych na zdjęciach, ułożyć wydarzenia chronologicznie i omówić jeden z obrazków na forum. Całość zakończyła dyskusja na tematy zawarte w pytaniach;
• spacer po Zakopanem (skocznia, Krupówki);
• ZAJĘCIA PROJEKTOWE (gra strategiczna): Uczniowie wcielili się w rolę uchodźców rozdzielonych w różnych krajach świata. Ich celem było dotarcie do swojej ojczyzny, ale na przeszkodzie stanęły im kłopoty finansowe i różne osobiste niedogodności (fakt bycia niepełnosprawnym, niemym, małym dzieckiem wymagającym opieki, osobą nielubiącą dzieci, nieznającą języka, uprzedzoną itp.). Po zakończeniu gry uczniowie podzielili się wrażeniami na temat tego, jak się czuli w swoich rolach i dlaczego;
• wieczór kulturowy (Walia, Litwa, Hiszpania) – prezentacje uczniowskie nt. krajów, regionów, szkół i zrealizowanych aktywności;

Wtorek, 7 III
• wycieczka do Doliny Kościeliskiej;
• ZAJĘCIA PROJEKTOWE: refleksje na temat obejrzanego wcześniej filmu „Lista Schindlera” (ocena głównego bohatera jako osoby), tło historyczne (obozy koncentracyjne i Holokaust w Polsce), pogłębienie tematu (poszukiwanie w grupach narodowych bohaterów, takich jak Schindler, i antybohaterów w historii swoich krajów, dzielenie się pozyskanymi informacjami w grupach międzynarodowych), tworzenie plakatu obrazującego, jakie postawy wspieramy, a jakich się wyrzekamy;
• ZAJĘCIA PROJEKTOWE (tworzenie manifestu przeciwko rasizmowi i ksenofobii). Faza przygotowująca: budowanie miasta (teambuilding z elementami rywalizacji z wykorzystaniem pianek i makaronu spaghetti), osiedlanie, komunikacja (wykluczenie wybranego z pasażerów, obrona wykluczonego), refleksja na temat „Mausa” Arta Spiegelmana. Faza właściwa: istota manifestu, zawartość manifestu, propozycje, ujednolicenie, graficzne opracowanie dokumentu;
• wieczór kulturowy (Portugalia, Włochy) – prezentacje uczniowskie nt. krajów, regionów, szkół i zrealizowanych aktywności.

Środa, 8 III
• przejazd do Krakowa;
• zwiedzanie Fabryki „Emalia” Oskara Schindlera na Podgórzu,
• spacer na Kazimierz – refleksja nt. funkcjonowania mniejszości żydowskiej w Polsce;
• obiad w tradycyjnej żydowskiej restauracji „Ariel” na Kazimierzu;
• zwiedzanie Starego Miasta;
• przejazd do Katowic, przywitanie z „host families”, wieczór w rodzinach.

Czwartek, 9 III
• zwiedzanie szkoły, symboliczne „podpisanie” manifestu przez uczestników projektu przez złożenie na nim odcisków palców;
• spotkanie z władzami miejskimi w Urzędzie Miasta w Katowicach – prezentacja projektu, oficjalne wręczenie manifestu przeciwko rasizmowi i ksenofobii przygotowanego w ramach wcześniejszych zajęć projektowych;
• przejazd do Oświęcimia – zwiedzanie Muzeum Auschwitz-Birkenau;
• wieczór w rodzinach – wspólne wyjścia zorganizowane przez rodziców (np. na kręgielnię lub do Jump City).

Piątek, 10 III
• warsztaty z Filipem Ciślakiem, asystentem w zakładzie projektowania plakatu Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach – praca w grupach, przygotowanie plakatów będących artystyczną formą manifestu przeciwko rasizmowi i ksenofobii (techniką kolażu);
• zwiedzanie kopalni „Guido” w Zabrzu;
• przygotowanie wystawy prac plastycznych w maszynowni kopalni „Guido” na poziomie 320;
• miniwykład dr Katarzyny Luksy na temat skomplikowanych relacji narodowościowych w historii Górnego Śląska;
• powrót do Katowic – obiad, czas na zwiedzanie centrum miasta i zakup pamiątek;
• oficjalna impreza pożegnalna: podziękowania rodzicom, uczniom, wolontariuszom i nauczycielom, wręczenie upominków, wieczór kulturowy polski (prezentacje uczniowskie nt. kraju, regionu Śląska, szkoły i zrealizowanych aktywności, tańce, poczęstunek złożony z polskich dań przygotowany przez rodziców).

Sobota, 11 III
• pożegnanie młodzieży;
• przejazd na lotniska w Pyrzowicach i Balicach, odlot.

Oczywiście nie udałoby się zrealizować tego wszystkiego bez zaangażowania całego szeregu osób. Chcemy zatem podziękować tym wszystkim, których praca, poświęcenie, kreatywność, profesjonalizm, hojność, gościnność, życzliwość i po prostu dobre serca odcisnęły na kształcie tego wydarzenia swoiste piętno: wolontariuszkom w fantastyczny sposób prowadzącym zajęcia projektowe w Zakopanem – absolwentkom Zuzannie Jankowiak i Aleksandrze Chrzan oraz maturzystkom Karolinie Krzywoń i Julii Czudaj; Mikołajowi Dei, chętnie służącemu wsparciem i pomocą; komitetowi uczniowskiemu biorącemu udział w tej części projektu (Oliwii Gubale, Maciejowi Kamrowskiemu, Kindze Karcz, Magdalenie Kicie, Kindze Oślizło, Szymonowi Szustakowi oraz Aleksandrze Woźniak); wszystkim uczniom i ich rodzicom, którzy podjęli odpowiedzialne zadanie bycia „host families” (to w sumie aż 32 rodziny!); panu dyrektorowi Andrzejowi Kicie za zaufanie, wyrozumiałość i dyspozycyjność; nauczycielom zaangażowanym w poszczególne aktywności projektowe – zwłaszcza panu Mariuszowi Kamrowskiemu oraz paniom Natalii Dawidowskiej i Agnieszce Paruzel; rodzicom, którzy przygotowali imprezę pożegnalną w szkole i czuwali nad jej przebiegiem; pracownikom szkoły – pani Kasi w sekretariacie, pani księgowej Anecie, paniom Beacie i Marii na portierni oraz wielu, wielu innym… Byliście po prostu świetni!!!

Koordynatorzy projektu
Maciej Grec i Mariusz Pleszak

Scroll to Top
Skip to content